söndag 14 februari 2010

Gävle krematorium







Jag slår ett slag för Gävle. Jag har inte varit där sedan i somras, men kanske ska jag få komma dit på en liten jobbresa på tisdag. Då blir det uteslutande arenabesök. Andra, mer arkitektoniska utflyktmål är ju annars järnvägsstationen; så mycket större och välfungerande än Örebros dito, brandstationen av Ferdinand Boberg tvärs över spåren och så min favorit; Skogskyrkogården och dess krematorium av ELLT. Sceneriet överensstämmer ganska väl med tallmon i Stockholms motsvarighet, en miljö som inte nämnvärt skiftar karaktär mellan årstiderna. Evergreen. Lika bestående tycks byggnaden vila med tunga, brädgjutna betongmurar, svävande tak och varmtonade snickerier. Vore det inte för läget (och funktionen) skulle jag mycket väl kunna tänka mig att bo där.
ELLT är för övrigt intressant som kontor. Tidstypiskt förkortat namn, tidstypiska storskaliga projekt: Kvarteret Garnisonen i Stockholm ett strukturalistiskt monster som skär genom staden och ett av Europas längsta kontorshus, men också den finlemmade Haparanda kyrka. Däremellan i uttryck står krematoriet i Gävle, brutalistiskt i grunddrag och material, men samtidigt Miesiskt raffinerat i plan och ljusföring.

4 kommentarer:

  1. jag är trött på gävle krematorium... update please.

    SvaraRadera
  2. Oj oj. Läste om A4 och ELLT. Googlade krematoriet och hamnade här. Världen är liten osv. Fin läsning. Vi får ses snart. -Jon

    SvaraRadera
  3. missa inte ELLTs röda raden radhus:

    http://newspirit-square1.blogspot.com/search/label/ELLT%20arkitekter

    SvaraRadera
  4. Åh, intressant; de där husen har jag inte sett förut. En snygg och bra blogg i övrigt också!

    SvaraRadera