onsdag 30 december 2009

Livet mellem husene

Jag bör drista några ord om Jan Gehl också. Jag läser just nu hans dunderstorsäljare Livet mellem husene (javisst på orginalspråk). Den skall för övrigt tentas av i kursen Urban theory an design of public space. Jag läser den med eftertryck skulle man kunna säga, eller snarare; jag idkar världens just nu sämsta studieteknik - jag simultanöversätter den till engelska. Till sammanhanget hör att jag redan har en utmärkt engelsk PDF av den.
Hursomhelst, proceduren ger mig tid att reflektera, och bli ganska irriterad. Visst var Jan Gehl inne nittonhundrasjuttiofem. Dåförtiden: 1) var hans sociologiska idéer nydanande, 2) hade kritiken en nödvändig relevans, 3) Levdes livet på ett annat sätt. Sedan dess har miljoner danska kroner rullat in på Gehls konto. Upplaga på upplaga. Som snabbt säljer slut. Men nu börjar den bli lite antikvierad. Och tjatig. Efter några sidor har jag FÖRSTÅTT att Gehl ogillar de modernistiska stadsbyggnadsprinciperna och hyllar den medeltida staden. Och så mals det hela sida ut och sida in. Men varför livet mellan husen är så särdeles fördelaktigt (biologiskt, mentalt, ekonomiskt, kulturellt und so weiter) kommer aldrig fram. Jan, är det "mysigt" du letar efter? Jaja, jag dör inte, den är stundtals ganska underhållande och lättläst. Och danska går ju lättare att läsa än vad svensken normalt inbillar sig. Men till sjunde upplagan kan väl bilderna i alla fall vara i färg...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar