onsdag 21 oktober 2009

Förhåll dig till mig.

Jag sitter och funderar lite smått. Det är tisdag lunch, solen skiner och jag avnjuter ett kaffe som är något av det bästa som producerats i en Bodumbryggare. Jag tänker på projektet i Waterfront, borde jobba lite också för vi har en inlämningsliknande tillställning på fredag. Strategin finns där, så även en hel del av de (potentiella) formerna. Vi pratar plattor. Plattor som skär, som separerar, som länkar, som definierar, plattor som lutar och skjuter ut, plattor som bildar trafikplatser och broar. På, under, över och mellan prunkar vegetationen, där den bryter ut, skymtar fram, sticker in och lyckas-bemästra. Där finns även vatten. Vatten och människor, folk och trafik, dynamik och tragik. Herregud så hektiskt! Och formerna de finns, de är satta i plan, nu dras de upp, en efter en, men de behöver främst definieras som ytor, inte volymer. För de är ju plan. Och mellan skymtar stråk, stråk som kontrasterar, harmonierar och bara förhåller sig.
På tal om det sistnämnda:

Förhåll dig till mig

Förhåll dig till mig

På något vis,

bilda mig

en yta

Ställ mig där och

ge mig den

ändhållplats jag förtjänar

(Mörk som ljus)

Förhåll dig till mig,

se mig nu in i ögonen

Granska mig;

nära och

lite för länge

Upptäck en intensitet,

spåret av den glöd,

som föregicks av brand

(Den följde på ett torkat inre)

Betrakta mig åtminstone

och du har upptäckt mig,

genomskådat

nästan allt

Visa mig

att du förstår.

Rättfärdiga hoppet

eller uppmuntra till

förtvivlan

Först då kan jag

förhålla mig

till dig

Det är så vi hanterar den, den eviga kontexten som finns här, där och på ytors insida. Även på våra ytors insida. Förhålla är inte detsamma som att anpassa sig, inte heller är det synonymt med kontrastera. Så vitt jag vet.

Det skall erkännas att detta inlägg hade en annan titel till en början: "Kvadraten och tryggheten". Men innehållet lät sig inte anpassas. Sålunda får jag återkomma senare inom ämnet striktform vs. friform. (Striktform var förresten ett nytt ord, jag tror att det framgår vad som med detta menas).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar