lördag 24 oktober 2009

Längtan hem.

Så var man tillbaka i Sverige för några dagar. För första gången främling i färdenesland. Nej, så dramatiskt är det inte. Snarare väldigt naturligt. Skäggig och långhårig, men ovanligt utvilad, mötte jag pappa på Skavsta. Vi hade mycket att säga varandra under vägen tillbaka. Tid att ta igen. Jag slogs av mörkret, mörkret och krispigheten i den friska luften. Som om jag inte varit med om den förr. Som vore det så fruktansvärt annorlunda i Holland. Middag med föräldrarna, mammas mat, promenad med hunden.
Tog en tur till stan idag. Regn och höstgult, ett perfekt sceneri att leta tweedkavaj i. Fann ingen hursomhelst. Behöver heller ingen ny. Konsthallen (ÖBKHL) var öppen, stadsbussarna har blivit lila och Våghustorget har gått från lummig oas till kommunistisk stenöken, trots skyltar som påstod att det var "vacker förändring på gång". Som om all ändring blir till det bättre. Behrn Center stod där också, ovanligt färdigt och ovanligt anskrämligt. Skitskitskit, KLARA arkitekter i Karlstad kan placera sina förbannade styggelser någon annanstans. Det är i alla fall min åsikt. Det blev en tur till Bergslagens bok och bild också, där diktsamlingar av Bruno K Ö och Eric Pauli Fylkeson inhandlades. Nu blir det äppelpaj och kaffe. Svenskt kaffe that is!

2 kommentarer:

  1. Inget kan någonsin bli lika bra som man har det här hemma i Sverige. Det finns stora fördelar att resa utomlands, lära känna nya kulturer och människor men när det väl kommer till kritan; Sverige är Sverige, vi har det förbannat bra här.

    Jag är så jävla trött på alla som klagar på vädret i tid och otid. Jag tycker att vi alla ska vara oerhört glada över att vi får ha sådana här olika tidsperioder där vädret växlar. Vem vill ha sommar eller snö för den delen året om? Usch nej, höstens kontemplativa möjligheter behövs efter sommarens lättja. Leve Sverige!

    SvaraRadera
  2. Jag kunde inte ha uttryckt mig tydligare själv. Holland har ju varken lövtunna baconskivor, filmjölk eller matlagningsgrädde (för att uttycka saknaden i mat). Men i vår blir det Örebro, med största sannolikhet. Hoppas tentan gick bra min vän, jag hör av mig!

    SvaraRadera