torsdag 29 oktober 2009

Mr. Swine flu, del två.

Resan till Sverige (förlåt men det är ganska trevligt att markera mitt geografiska utomstående) har hittills varit något av en ifyllning av en checklista:


_Hårklippning

_Jobb till våren (javisst!)

_Blackstahyttan

_Köra bil

_Gå ut med hunden

_Dricka mycket kaffe.

_Umgås med föräldrarna.

_Få lite skolarbete gjort (nåja)

Idag införlivades min sista paragraf i protokollet; jag fick nämligen VACCINATION MOT SVININFLUENSAN. Vårdcentralen Adolfsberg hade inte köpt mina argument om att jag nästa vecka befinner mig 140 mil från Örebro, för "jag tillhörde ju inte riskgrupperna", Capio Läkargruppen hänvisade till nästa veckas superevent på Mässan. Pappa (som varit extra ihärdig i denna fråga) ringde dock i morse och bråkade lite extra, pratade om bristande flexibilitet, välfärdsstaten och landstingslig idioti. Sålunda fick jag tid på jour-/akut-/special-/ultra(?)-vårdcentralen på Nygatan, för övrigt inhyst i före detta Riksbanken; till yttermera visso en av mina favoritbyggnader i Örebro och ett av få exempel på svensk, högkvalitativ postmodernism signerad arkitekt Jan Henriksson. Interiören var givetvis landstingifierad med svampfärg, linoleum och gladfärgade trämöbler, men vad kan man begära? Vaccination fick jag hursomhelst. Tack välfärdsstaten Sverige!
Fd. Nya Riksbanken, Örebro.


1 kommentar: