måndag 9 november 2009

Achel

Hade tid över i söndags. Blev klar med två inlämningar på fredagen och lördagen och fann något hårresande på nätet på eftermiddagen. (Det finns ingen anledning att ta det här). Fransk middag på kvällen, trevligt men intensivt. Sålunda var en cykeltur en nödvändig hälsoinvestering under veckans sista. Började med Valkenswaard (som jag inte begär att någon ska känna till) och följde sedan solen söderut. Städerna glesnade, åkrar tog vid. Och plötsligt var jag i Belgien. Cykeln började gnissla. Jag hittade en restaurang av gästgiverikaraktär. Åt hjort och drack trappistöl, cyklade vidare, kedjan började bete sig underligt. Plötsligt fann jag en inhägnad, trädgård, vildvuxen och stor. I fjärran skymtade ett kapell och några småbyggnader. Jag hade kommit till trappistmunkklostret i Achel. Tog en runda, kände mig turistig. Sedan bar det av hemåt igen. Cykeln gick sönder på allvar i södra Eindhoven, efter över 50 km den dagen, och idag fick jag lämna in den på helrenovering. Jag tror att det var värt det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar