måndag 21 september 2009

Amsterdam 3


Lördagen vigdes alltså åt landets huvudstad, 1 h 40 min med InterCity från Eindhoven, €6,50 extra för cykel. Siktet var för dagen inställt på stadens södra delar med Aldo van Eycks strukturalistiska mästerverk, ett barnhem. Den arkitektoniska idén byggde på ett slags bygglåda av modul- och funktionselement och rumsenheter som länkats ihop till ett oregelbundet kluster. Mellan elementen bildas gårdar och terrasser, väderskyddade och med lekplatser. Bredvid låg också ett kontorskomplex från början av 90-talet av samme arkitekt; en orgie i färgglada fönsterkarmar (på värsta PoMo-manér) samt en lustifik planlösning. Jag fick också möjlighet att se dessa byggnader inifrån då jag begick (olaga) intrång och åkte upp till högsta våningen för att få en skymt av barnhemmets karakteristiska vy från ovan. 

Sedan genom stadens södra delar med gott om 20-talshus i Amsterdamskolan-stil (rikt dekorerade tegelbyggnader), den gamla olympiastadion, tills jag av misstag kom fram till museifältet. Sålunda blev det ett besök på Van Gogh, som hade en mkt trevlig utställning om den belgiske konstnären Alfred Stevens. Givetvis fanns fanns där även VG:s klassiska mästerverk. Sedan rakt genom staden ut till hamnområdet för en titt på de konstgjorda öar som tidigare utgjorde hamn och som sedan 90-talet har exploaterats (kraftigt) med bostäder av hög densitet. Runt om fanns där fortfarande gott om wasteland, förvånansvärt centrumnära. Cykelfärja fram och tillbaka, sedan en skön middag vid vattnet innan jag cyklade tillbaka till stationen och tog tåget tillbaka. Förbindelserna är fantastiska, jag har aldrig behövt vänta mer än 10 minuter på ett tåg.  
Aldo van Eyck, barnhem (1960) och kontor (1990-94)
Utrymningsplan, som visar komplexets annorlunda utformning.
Canta LX, hollandsproducerad mopedbil
som rymmer två, knappt.
Take me to your caravan wasteland!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar