fredag 4 september 2009

En tidig morgon


Det är fredag åter. En mycket tidig fredag. Jag har precis kommit hem från Stratumseind där jag tillbringat kvällen med alla andra Erasmusstudenter. Det är konstigt hur liten den här staden är. Hela tiden träffar man på folk man känner, både utbytesstudenter och infödingar. Innan detta var jag på van Abbemuseum ännu en gång; denna gång under kvällstid (för på torsdagar är det öppet och gratis) med Sara, den andra svenska studenten. Det är skönt att kunna bryta av med svenska ibland, precis som det är skönt att umgås med t.ex. tyskar som ju delar mina ideal och kulturvärderingar mer än exempelvis italienare. Tycker dock att jag är ganska öppen, försöker vara lite vän med alla. 

Veckan har varit relativt intensiv. Vi har börjat den akademiska terminen och haft kursstart i de flesta ämnen. Överlag verkar allt mycket bra; vi har lektioner dels i den nybyggda arkitekturbyggnaden Vertigo (uttalas fertischou) samt i diverse brutalistiska strukturer runt om på campus. Projektarbetet har också börjat i den internationella studion Transforming the waterfront of s'Hertogenbosch. Projektet berör både stadsplanering och arkitektur (de gör en tydlig distinktion mellan stadsplanering och arkitektur här). Professorerna är professionella men avslappnade, ungefär som i Sverige med andra ord. Vi har fått en första uppgift av vår italienska professor Irene Curulli, ett konceptuellt, flytande vindskydd. En första (banal) kartongmodell gjordes, se sekvens nedan. Förhoppningsvis kommer idén att utvecklas mer i kommande inlägg, just för tillfället stannar denna briljanta idé på rätt sida pannbenet, så att säga. Nu ska jag sova. Inga föreläsningar väntar imorgon, så jag funderar på en liten tur till Amsterdam, denna gång på egen hand.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar