söndag 27 september 2009

Sammelsurium

Dagen har varit så lugnt monoton, i sällskap av sociologiartiklar, bodumkannan och solen. Men kvällen verkar tumultartad, i alla fall i huvudet. Äter Daim från IKEA, macka med Smoked Swedish Sliced Reindeer. I den ordningen. Det ligger bara 25 minuter härifrån, det stora blå. Igår blev längtan alltför stor. Efter å, ä ö. Och resten av svenska alfabetet och alla dess kombinationer av urvackra ord. Ibland blir man förundrad, exempelvis när det avskilda rummet i restaurangen heter "RÖKHÖRNA (rokershoek)". Men de gillar de där annorlunda bokstäverna, holländarna. Hittade en annons i s'Hertogenbosch, anspelande på globaliseringens ökade möjligheter att få jobb utomlands: "Are you lööking för a jöb?"

Tankar som går runt i huvudet nu:
-Ska jag simma imorgon trots begynnande förkylning?
-Ska jag ha läskväll ikväll och ta mig vidare i den underbara Gregorius av Bengt Ohlsson för att ha skräpkväll med "Svenska Hollywoodfruar" på TV3Play imorn?
-Jag tänker på Anders Björck och den subtila dokumentären H:r Landshövding. 
-Fick en obestämd lust att åka genom Karlskoga, det är längesen sist. Saknar små tragiskt avdankade (svenska) industristäder. En tragisk holländsk dito har jag utanför fönstret.
-Vad är dagens phototrack i bloggen? (Armerad kyrka, Konstpåhög 2008, Kumla, Sverige)
-Hur ska jag presentera min analys av s'Hertogenbosch på fredag?
-Är Christopher Alexander intressant att fördjupa sig inom, arkitekturteoretiskt från ett metodologiskt perspektiv?
-Saknar något men inte tillräckligt mycket antagligen.

Där finns också andra tankar, inte nödvändigtvis av privatare art. Jag väljer ändå att sluta här, influerad av kalendern som skriver söndag. Jag ser den nya veckan an. 


1 kommentar:

  1. Hej! låter ju som du har det toppen. Känner mig lite träffad av skype kommentaren, ska bättra mig! Sakna Karlskoga, jaså du det är nog en mening jag inte vänta mig att höra i mitt liv.kramar Hanna

    SvaraRadera