onsdag 12 augusti 2009

Bengt Edman talar till mig

Jag måste skriva lite om Bengt Edman också (1921-2000), en svensk arkitekt som jag håller oerhört högt. Sedan 2007 har jag besökt en rad av hans verk, från Villa Göth i Uppsala från 1950, via villorna i Paradiset (Partille) från 1960 till hans Villa Hägerstrand i Lund från 1964. Hans arkitektursyn fascinerar mig. Min personliga tolkning är som följer; arkitektens gärning är konstnärens OCH den praktiska problemlösarens, inte primärt dekoratörens och naturligtvis inte heller ingenjörens.

Det finns en stark poesi i Edmans byggnader. Måhända är detta ett urvattnat epitet som kan tillskrivas det mesta i arkitekturväg (med god vilja). Med poesi menar jag omsorg i material, detaljer, en komplexitet i utförande och en (befriande) irrationell inställning till lösningar och ett ifrågasättande av standarder.

Visst var han behärskad, Bengt Edman, modernistiskt skolad och verkande i ett alltmer planstyrt folkhemssverige, som i mångt och mycket kom att präglas av kollegan och vännen Lennart Holms ledande position på salig myndighet Planverket. Jag återkommer till denne Holm senare. Men inom ramen för det begränsande fanns en lekfullhet, inte till att överdriva, slösa med former och stora estetiska gester eller dylikt, utan snarare en förkärlek för de enkla lösningarna som formellt låg under Svensk Standard. Med tidens facit i hand kan vi konstatera att dessa lösningar i många fall har fungerat, såsom det ofta förekommande teglet, betongen och råa träsnickerierna som efter 40 år, i många fall, både fungerar klanderfritt och åldras med värdighet.

Måhända krävs en brutalistisk utgångpunkt i arkitektursyn för att tillfullo uppskatta dessa något karga byggnader. Gemene man verkar överlag ha svårt för ett sådant uttryck. De finner det otidsenligt, dystert och förknippar det med miljonprogram och problematiska förorter, även om Edman aldrig ritade något riktigt miljonprogramsområde. Närmast storskaligheten kom han annars i de två studentområdena Sparta och Vildanden, båda belägna i Lund och (ö)kända bland generationer av Lundastudenter. Det är i första hand inte dessa enorma komplex som fascinerar mig, utan snarare de mindre projekten som ovan nämnda villor, där Edman får löpa linan ut i detalj- och materialomsorg, ljushantering och intrikata planlösningar.

I vilket fall som helst visar de båda studentområdena på en stark och måhända väl brutalintention till vad arkitektur bör vara för boende (studenter). I många samtida, storskaliga projekt är denna intention annars mycket svår att skönja. En snäv budget och en programskrivning som kräver en storskalig projektering kan naturligtvis aldrig leda till något Versailles eller Parthenon, vilket ju heller aldrig varit meningen eller ens är önskvärt i en svensk kontext. Dessutom har byggnaderna, särskilt i fallet Vildanden, kommit att åldras mycket vackert eller inte alls, i alla fall exteriört. Det omgivande parkområdet har också vuxit upp och blivit till något av en grön oas, som jag antar används flitigt.

För att återgå lite till åsikterna hos gemene man, som alltid är något som måste beaktas i arkitektens arbete, så verkar Edmans byggnader dömas ganska hårt. Ett exempel är Villa Hägerstrand, vars ursprungsägare Britta Hägerstrand sålde huset för några år sedan. Affären gick en aning långsamt och de ursprungliga köparna sägs ha hävt köpet då de insåg ”hur mycket arbete som behövdes för att få huset beboligt”. Med detta menade de riva väggar och måla allt murrigt tegel och gulnande furu i vitt vitt vitt. (Så köp ett kataloghus då istället förbannade människor). En annan spekalant sägs ha utropat ”jag tänker inte bo i en jävla bastu”. Tillslut fann huset sina rätta ägare, en familj som verkade trivas direkt och som snarare vill förnya och förbättra än förvanska och fördärva (enligt annars gängse norm). En eloge till dem!

Lyckligtvis har de villor jag besökt ägts av idel entusiaster, inte alltid kännare, men brukare som inser husens inneboende kvaliteter, som så lätt annars kunde spacklas över, bytas ut och förvanskas. Mig veterligen är det bara Villa Göth i Uppsala som står under Länsstyrelsens kulturskydd (ännu). Naturligtvis kommer det att dröja innan fler av Edmans verk officiellt skyddas, historia och kulturvärden uppskattas ju som bekant i regel mer ju äldre de blir. Frågan är om det ens kommer att bli aktuellt. De flesta av Edmans byggnader är vardagliga nyttobyggnader, vilket rätt sällan appellerar ”kulturminnesmärkarna”. Att Villa Göth ändå sticker ut kan vi tacka arkitekten Hans Asplunds (spefulla?) kommentar för från början av 1950-talet, där han i ett internationellt sammanhang tillskrev Edmans (och kollegan Holms) byggnad som ”nybrutalistisk”. I och med detta var ett begrepp och en hel arkitekturstil myntad och huset skulle få många uppföljare, särskilt i England med arkitekterna Alison och Peter Smithson, vilka även de ligger mig varmt om hjärtat.

Det finns givetvis mer att säga om Bengt Edman och förhoppningsvis får han återkomma i en senare lösryckt ordharang av undertecknad. För den intresserade kan jag rekommendera både några wikipediaartiklar om Edman, samt den något svårfunna Bengt Edman- Complete Works (Ronnefalk & Eriksson ISBN 91-972660-2-7).

4 kommentarer:

  1. Hej! Kom hit på jakt efter mer info om Villa Göth som jag efter 24 år i Uppsala för första gången egentligen besåg idag. Det är intressant att du skriver om Bengt Edmans lekfullhet. Såhär skriver ju nämligen Länsstyrelsen i Uppsala om Edman och Holm på sin sida om Villa Göth:

    "De unga arkitekterna hade mycket strikta modernistiska principer och gav inte mycket för arkitektur som exempelvis var personlig, skapade känslor, gav associationer, var en lek med former och material eller innehöll dekorativa detaljer."

    Det är väl det som gör att jag rent personligen. liksom många andra, har så himla svårt för brutalismen (eller högmodernismen generellt): den allting förkvävande känslan av totalitarianism, historien är slut, vi vet hur man ska bygga byggnader och andra gör det inte, riv det som är dåligt och om folket inte förstår så bryr vi oss inte om det ty vi är revolutionens avantgarde. Eller så har jag missförstått nåt. Jag fick nästan impulsen att göra det till mitt livsprojekt att köpa Villa Göth och spränga den för att göra ett slags statement, inte för att jag inte tycker att huset är skyddsvärt (ty det är det) men för att reclaima vår stadsmiljö.

    Till sist: i somras var jag på University of East Anglias campus i Norwich. Det var extremt brutalistiskt, med öppna betonggator i flera våningar. Ganska fräscht och trevligt på dan, men när vi en kväll gick över hela campuset på dessa betonggator visade sig brutalismen upp sig i hela sin profil: en hel stad i betong, storslaget och vansinnigt på en och samma gång, som nånting som inte egentligen KAN få finnas i verkligheten, som skymtande bilder ur en galen dystopi, nästan som Lovecraft i atomåldern. Och säkerligen ändock inte mer exceptionellt än dussintalet andra campus i den engelsktalande världen and beyond.

    SvaraRadera
  2. Tack för ditt inlägg i den brutalistiska diskursen i allmänhet och i min blogg i synnerhet!

    Angående brutalism och lekfullhet: Även om formen verkar stram, och materialen är karga, ger brutalismen (mig) en stämningsfull, monumental men ändå rustikt hemtrevlig känsla som annars bara medeltidsborgar och gillestugor med furupanel kan ge mig. Det handlar om en subtil och snäll lek, oftare än sällan var den en lek som försiggick enkom i arkitektens hjärna och teori. Just nu läser jag exempelvis en bok om paret Alison och Peter Smithson; otroligt lekfulla arkitekter i teori-koncept-skisstadiet med banala diagram, dagisgrafik och snirkliga norrpilar. Deras arkitektur däremot, karakteriseras av en (ökänd) rufflighet/stramhet som vid en ytlig anblick ter sig hänsynslös och byråkratiskt seriös. Detta är en dualitet i inställning och ett förhållande mellan teori och praktik som jag inte kan få nog av.

    SvaraRadera
  3. Jag försöker skriva om Bengt och Folkparkshuset och bråkar även om parken eftersom den är allvarligt hotad av kommunens vilja att låta LKF bygga 100 bostäder i den och samtidigt som de gör något åt huset. Huset är oanvänt och förfallet sedan flera år. Huset är oälskat av politiker, tjänstemän (!) och även av rätt många människor. Själv tror jag att huset skulle kunna bli en pärla med en försiktig upprustning.
    Malena Larsvall

    SvaraRadera
  4. Den ngt svårfunna boken Bengt Edman Samlade verk finns att köpa på info@cinearchitecture.com
    Nytt vatten flyter under broarna, tillbringade 2 år dagligen med Bengt Edman vid utgivningen av boken.
    fler böcker är nu på gång så länge bygge och måleri www.cinearchitecture.blogspot.com, www.filepublishing.blogspot

    Om Du har några frågor eller funderingar tveka ej att kontakta mig

    Agneta Eriksson Hilden 50 % av fd Eriksson & Ronnefalk Förlag

    SvaraRadera