söndag 16 augusti 2009

Zondag ochtend


Söndag morgon. Allt är stängt. Precis allt är stängt. Utom van Abbemuseum. Sålunda ska jag strax gå dit. Frukost tidigt som vanligt med Max. Sedan Gomorron världen på P1, mitt söndagsnöje nummer ett.
 Gårdagen var mycket trevlig. Otroligt varmt på dagen, vi satt på terrassen hela dagen och tog bara en liten tur till Em-Té och köpte mineralvatten. På kvällen kom några holländare förbi, bland annat min fadder Sanneke. Vi gick ut ett tag också till några ställen i centrum. Tydligen var det västeuropas längsta* (mest avlånga?) bardistrikt. Måttligt imponerad, men människorna var i alla fall trevliga. Många hade Sverigereferenser och kunde obskyra små ord, vilket alltid är trevligt för en nationalistisk själ. Lite värre blev referenserna för min tyske vän...
Sanneke berättade om sin bil, en "fofouw foursixty". 
-Sorry, I don't know that car. Do you mean Volkswagen?
-No, fofouw.
-Aha, VOLVO!
Blygsamma, men trevliga språkförbistringar.

Dagens bild: Exteriören på mitt boende. 

*Jag kan inte sluta att fascineras av alla dessa småskrytsamheter som alla städer tycks ha. Gustavsvik  i Örebro är ju, som bekant, norra Europas största äventyrsbad med vildvattenfors. Alltid lika lustigt att lyfta fram, precis som att Chalmers har Västsveriges bästa (enda) arkitekturskola.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar