torsdag 20 augusti 2009

Utrecht

Efter en dag i storstaden Rotterdam var min förhoppning att få se något mer genuint och småskaligt. Jag begav mig till Utrecht, en medelstor stad med anor tillbaka till år 49 e.Kr. (!). En vacker och pittoresk stad mötte mig. Här fanns kanaler, ofta grävda en våning under gatuplan, med uteserveringar och butiker i små arkader under broarna, en gotisk katedral och naturligtvis den modernistiska ikonen Schröder Huis från 1924 (jag återkommer till detta hus senare). Stora delar av staden var fussgängerzone (varför poppar den gamla tyskaglosa upp i mitt huvud?), d.v.s. bilfritt vilket var behagligt. Å andra sidan är man tämligen utsatt som fotgängare i Holland; här regerar som bekant cykeln. 

Staden har ett universitet i utkanten, ordnat som ett riktigt campus och omgivet av fårhagar och ängar för framtida expansionsmöjligheter. Här finns spännande arkitektur från 1960-talet och framåt. De ursprungliga, brutalistiska betongskivorna har fått kontraster (färgglatt lekfulla) av tillägg signerade bland annat Rem Koolhaas. Ett udda studentbostadshus, utfört som en jättelik arkad återfanns där också. Fulsnyggt, om nu arkitektur ska bedömas utifrån sådana premisser. 




Gränder, cyklar och lite folkliv.

Det är väl så här man föreställer sig Holland.


Studentbostadsarkad. Under pylonerna till vänster går en cykelväg.


Campusbrutalism skildras bäst i gråskala...

...medan holländska testbild-streckkodshus med fördel fotas i färg.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar