torsdag 13 augusti 2009

Holländsk byråkrati, eller brist på sådan?



Dagen började bra. Värden Walter knackade på vid sju; våra rum skulle färdigställas ordentligt. Sedan inflytt i nya rummet med takbjälke och lite större yta. Nu inrett och klart; jag valde en ganska oortodox Freudinspirerad möblering med skrivbord och säng (vi kan för tydlighetens skull kalla den schäslongen med svensk gammal hederlig stavning) i mitten av rummet i anslutning till varandra. Böcker i fönstret och i ena hörnet en fåtölj (egentligen en trädgårdsstol som jag tog mig friheten av ta in från terrassen). Konsekvensen: ett mycket trevligt rum med generös golvyta, möjlighet till rundgång*, samt det faktum att skrivbordet kan användas åt båda håll. Strålande!

Sedan gick Max och jag in till skolan, mest för att lösa lite, just det, praktikaliteter. Max fick sitt accesskort (inte jag) samt info om sin Introduction week nästa vecka (inte jag). Jag ville naturligtvis också få besked, vilket ledde till ett bollande mellan olika hus, allmänna anställda, receptionister, coordinators (alla spörsmål på TU-e kräver åtminstone en sådan) och studentrepresentanter (hon på studentföreningen CHEOPS var f.ö. rätt så söt). Ingen visste, alla tyckte att jag var jätteknäpp som ville delta i denna nederländska nollning även om "Sweden is a wonderful country, my parents are there right now". Det är en bedövande brist på koordination och ansvarskännande på detta holländska läroverk, tycker både tysken och jag. 

Tillslut fick jag det nedslående beskedet att arkitektstudenterna (utbytesdito d.v.s.) inte deltar i Introduction Week "so now you have another holiday week". Jahaja, så tråkigt då. Inte mycket att göra åt. Men hon på CHEOPS verkade vilja hjälpa till lite, kanske gick det att lösa ändå med falska matkuponger och hemmagjort armband. 

Saken är den att jag trivs mycket väl med mitt dagdriveri i lägenheten och stan, men jag vill bara inte vara den bortglömde utbytesstudenten som det är (lite) synd om. Det ordnar sig nog, ska göra en tur till skolan i morgon igen. Men det lär inte bli många utbytesstudenter under denna vecka i så fall, bara holländare och så jag som får rollen som UTBYTEsstudenten med stort utbyte. Men lika bra det, är från Chalmers tämligen utled på otroligt smarta, men fundamentalt osociala människor från länder i öst, med glasögon, ryggsäckar och konstiga vanor. Men jag har ju i och för sig aldrig pratat med dem... 

Nu kväll det är, ska gå in till Max och se om vi ska äta lite middag (vi har köpt holländsk husmanskostmikromat; frikadeller och surkål). 
Bifogar också några bilder av mitt trevliga rum.

*Alla som någon gång varit på en föreläsning med adj. prof. Ola Nylander vet att detta är synonymt med en arkitektonisk kvalitet.

2 kommentarer:

  1. Du har alltså ett eget rum? Jag trodde du skulle dela med 3 till.

    SvaraRadera
  2. Nej, vi delar bara lägenhet; kök, terrass och badrum. Tror du inte jag har nåt sinne för personlig integritet? ;)

    SvaraRadera