måndag 10 augusti 2009

Första måndagen

Började dagen på Mandarin Hotel som vanligt, höll jag på att säga. Checkade ut efter en tidig frukost, gick till skolan för att kolla om vi verkligen började idag. Det gjorde vi inte. Receptionisterna kollade jättekonstigt på mig; en svensk jubelidiot som åkt från sina vackra öde sjöar och skogar till det hopträngda Holland en vecka för tidigt. En expedit sade det idag till mig; att hon hatade Holland och undrade om någon kunde tycka att det är vackert.
Hursomhelst, jag ordnade lite praktikaliteter på Studentenzentrum och gick sedan till arkitekturhuset; Vertigo, Zentrum der Bouwkunste (eller dylikt). En imponerande ny byggnad med många nivåer som man kan titta ner på från ännu högre nivåer (Helge Zimdal*, ta lite intryck!). Nej, nu jag ångrar mig, 1960-talet är mig också kärt, kanske alltför kärt med sitt tegel och sin exponerade betong och sina teakpartier och betsade furusnickerier och eleganta heltäckningsmattor i JORDFÄRGER....

Jag gick till arkitekturbiblioteket 08:58 och skulle skaffa kort. En sur gubbe (bibliotekarien) sade åt mig att vänta: 
"We're closed. We are opening at nine".
"Sorry, sir. But that's in one minute".
"Yes!"
Och jag fick snällt vänta utanför. Han blev dock mjäll och god då jag fick framföra mitt ärende och han kunde konstatera att inget kort behövdes eftersom jag hade accesskort. 
Därefter dagdriveri på stan som inte öppnar förrän 13:00 på måndagar. Fann en trevlig bokhandel med mycket arkitektur och secondhandlitteratur, De Slagte. Köpte en ny "hollandstelefon", en SE i brunt och guld, lite lagom billig sådär.
Sedan gick jag till Treurenburgstraat (tröjrenböurgschraat) där Walter vicevärd väntade med ett förvånansvärt fräscht boende. Walter tog mig runt kvarteret i sin svarta BMW. Jag frågade om det var en 320. 325? 330? Walter fortsatte med gasen i botten på den lilla trånga gränden (eftersom jag inte gissade rätt) tills vi nådde en korsning och han triumferande mumlade "it's a 3-35"** på potent hollandengelska. Som i en reklam. 
Allt i huset är nyrenoverat och det luktar färg och nya vitvaror, perfekt! Inkl. diskmaskin och takterrass. Jag har också fått en korridorskompis från Darmstadt. Max heter han, verkar mycket trevlig och ordningsam. Nu är det mörkt och jag kan sitta med datorn vid öppet fönster utan myggrisk! God natt!

*Helge Zimdal, 1903-2001, svensk arkitekt. Har bland annat ritat Chalmers Arkitektur (1968).
**BMW 335, den mest exklusiva av 3-seriemodellerna. 225 kW, 306 hk.   

2 kommentarer:

  1. Dessa holländare!

    Från Darmstadt kom även vår nuvarande kungs farfars farfars mormors mor Augusta av Hessen-Darmstadt, som var gift med Maximilian I Joseph av Bayern. Dessa ingår i den 7:e generationen i släktet med Bernadotte. Långt tillbaka, dock inte oviktigt! Maximilianstrasse i Munchen är känd shoppinggata med endast internationellt välkända märken.

    SvaraRadera
  2. Må så vara, må så vara! Det är hursomhelst innan min tid.

    SvaraRadera