fredag 28 augusti 2009

Fredag Fyra

Vädret är mulet och jag har blivit förkyld. Onsdagen spenderades med mina kära Erasmusstudenter i Amsterdam. Vi tog det väldigt lugnt, såg inget speciellt på dagen utan njöt mest av stadens lugna och tysta karaktär. Det enda ljudetbruset var cyklarnas rasslande. Nästa gång tar jag nog med cykeln själv, kostar bara €5 extra och gör en riktig arkitekturtur. 

Hursomhelst, det var mycket trevligt att träffa lite nytt (arkitekturintresserat) folk. Vi besåg i alla fall Renzo Pianos Nemo, ett slags naturvetenskapsupplevelsehus, typ Universeum. Vi gick inte in, men beträdde det publika taket som utgjordes av en enda stor, sluttande terrass, uppdelad i gradänger. Lite sökt det där; att "varje byggnad som placeras i den urbana kontexten ska ge tillbaka något till sin stad". Ibland tenderar husen att bli, inte mer än visuella klichéer. Men ganska trevligt var det där uppe på en av Amsterdams högsta punkter (Hollands högsta berg som vi kallade det) från vilket man hade god sikt över hela staden, som annars är lågbebyggd.

Annars var turen mest en promenad mellan olika restauranger, caféer och barer. En smula "speciellt" nattliv upplevdes också innan nattåget tog oss tillbaka till den trygga tillvaron i Eindhoven. 

Gårdagen; på förmiddagen inte mycket. Vi har fått en ny husmedlem, gåsleverbelgaren Cedric. Verkar trevlig, särskilt när jag lovprisade trappistmunköl, Jacques Brel och belgisk gourmetmat . Det där sista liksom bara kom ur mig. Det kom nog från en guideboksfras el. dyl. Men man måste ju bjuda till. Själv är jag en smula trött på påpekanden om svenska tjejers skönhet, IKEA och Volvos förträfflighet samt konstaterandet att alla svenskar pratar  bra engelska. En trevlig ljusglimt var annars fransmannen Nicolas trevliga kommentar om Gunnar Asplunds stadsbibliotek, som han tyckte mycket om. Då blir man ju lite stolt. 

På eftermiddagen följde jag med tysken Bernhard på en liten ärenderunda. Kom på att jag ska låsa upp min telefon och skaffa ett riktigt snorbilligt kontantkort.
På kvällen träffades vi (arkitektstudenter) och tog en sväng längs barerna på Stratumseind. Ungefär som vanligt. Sedan slog vi följde med de industriella ekonomerna, vilka jag lärt känna via mina rumskompisar Max och Kristofer. 

Fredag idag alltså. Vädret börjar nu bli lite bättre. Tänkte att jag skulle ta en liten cykeltur till Belgien. Liksom bara för att. Vi får se. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar