söndag 9 augusti 2009

Några första dagar i Eindhoven.

Jag är i Holland, eller om det snarare är Nederländerna som är det övergripande begreppet för detta platta land. Sittandes i lobbyn på hotell Park Plaza Mandarin, ett bisarrt asiatiskt ställe med anonyma, japaniserande vita väggar och vinröd konst. Fördriver tiden makligt (en vecka för tidigt innan utbytesstudierna börjar vid TU-E). Har gått runt i den lite sterila stadskärnan där få byggnader är äldre än 20 år, trots att staden firade 750 år för ett tag sedan. 
Bevistade under gårdagen DAF-museet, med lastbilar och de små fjuttbilarna från sextio- och sjuttiotalet. Staden präglas inte direkt av industri, även om som sagt både DAF och Philips kommer härifrån. Såg just på Wikipedia att det sistnämnda företaget har fabrik i Sverige av alla länder, måste bero på våra erkänt låga löner. Faktum är att detta land är dyrt, mycket dyrt. Jag försökte hålla mig till billig mat igår, men på grund av hunger, lättja och annat fann jag mig ändå på det där asiatiska stället i hotellets bottenvåning (en av tre liknande restauranger i samma byggnad), ätandes en buffé som på Kinamuren i Örebro, men till ett pris som en bättre arkitekturbok.
Sålunda bestämde jag att denna söndag skall bli billig. Jag råkade få ner några extra mackor i påsen vid frukosten så mat är inte något bekymmer. Sedan tog jag en simtur i källaren och gick upp till rummet och läste i några timmar. Ska nu ta en promenad, kanske till det närbelägna van Abbe Museum (samtida konst), eller gå förbi skolan och se hur den är. Jag gick förbi mitt framtida boende igår; ett lite halvskabbigt vitt putshus med STORA, integrerade och färgglada vulgärskulpturer i fasaden. Kommer inte riktigt ihåg motivet, men tid finns att spana in dessa senare. 
Jag känner nu att jag lagom omständligt (notera den tillika svårhanterliga stavningen) har redogjort för denna behagliga helg i augusti, där en viss skvätt hemlängtan kanske skiner igenom... Nu vill jag banne mig flytta in och börja mina utbytesstudier.
Allt för nu.    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar