
lördag 24 april 2010
Go Erik&Tore!

måndag 19 april 2010
Gillespie, Kidd and Coia
Norra kyrkogården, Örebro
Hursomhelstså, NK bjuder egentligen inte på någonting spektakulärt, unikt eller särskilt vackert i sin helhet. Istället för känslig detaljering och konstnärlig medvetenhet präglas platsen (jag vill gärna tänka på den som en anlage) av den rationella kremeringen, den demokratiska (jämlika) sorgeriten och det hygieniska borttynandet. Inte ens minneslunden är så särdeles poetisk.
Två höjdpunkter, förutom den mediokra landskapshanteringen finns dock; båda är de byggnader med den kombinerade funktionen kremering-kapell.
Det gamla krematoriet från 1921 i nygotisk, lite rumphuggen-kompakt stil, där verksamheterna staplats på varandra, med följden att begravningskapellet nås via en monumental trappa i söder. De ofrånkomliga skorstenarna bildar ett rätt tilltalande gavelmotiv.
Nästa höjdpunkten är den "nya" kremeringsinrättningen från 1975, främst på grund av materialkombinationen rött tegel, ärgad koppar, läget i sluttningen och en trevlig volymkomposition. Modest och funktionellt, med en viss ansats till arkitektur. För en söndagscykeltur i Örebro är detta fullt tillräckligt.
måndag 5 april 2010
Efter PoMo kom RoMo

lördag 27 mars 2010
Vår tids minnesskrin

Några gamla personliga arkitekturklassiker (nåja) hittar jag givetvis, icke minst ett bombastiskt stadsplaneringsförslag på ny stadsdel vid Boglundsängen i Örebro, ritat av en gymnasiehand som fortfarande var övertygad om att more is merrier i prestationssammanhang. Och sjutton så bra det gick att ha den filosofin från årskurs ett (lågstadiet) till trean (gymnasiet). Mycket text visade på ambition och mycket tid till övers, men sade det så mycket om kvalitet och höjd?
onsdag 24 mars 2010
Folklig diskrepans


Jag hade först tänkt publicera dessa bilder lite lagom hånfullt. Husen såg jag idag då jag var på platsbesök vid ett av kontorets byggen i Sörby. I den annars nedtonade nymodernismen i området sticker de onekligen ut, radhuslängan ritad av den lokale förmågan Hans-Gunnar Frebran, för övrigt gift med landshövding Rosemarie dito. Galna kulörer, fruktansvärd postmodernistisk detaljering och hiskeligt korsvirke till trots; de syns och de skämmes inte för sin existens. I den röriga detaljplanen som möjliggjort stora flervåningshus jämte enfamiljs mexitegelmodulentanskrämligheter, fungerar typologin, individualiserade radhuslängor, förvånansvärt väl.
Hursomhelst, jag tog alltså bilderna för att raljera och vände tillbaka till kontoret för att väcka munterhet, vilket införlivades med råge då samtliga kollegor samlades runt skärmen och förfasades över precis allt i fasaden. Herr Frebran tedde sig rentav som en omoralisk formclown (vilket han må vara) och jag stämde givetvis in i skratten.
Så var jag tvungen att bara kolla upp den ansvarige arkitektens hemsida. Klämkäckt leende foto, samarbete med husbyggare, enmansfirma, "unika lösningar", fasta priser. Och så projekten med namn som "Prästkrage" och "Silverax", kompletta med planlösningar som faktiskt är ganska så nyskapande. Det finns ingen som helst anledning att håna denna man, som fått mycket byggt och har en hel del nöjda anhängare som uttalar sig under rubriken "tidigare kunder". Känslan av brukarinflytande är påtaglig, liksom intresset för "vinklar och vrår" och de är så tacksamma för att de fått precis som de velat.
I vår samtida (falska) estetikdikotomi där hus endast är svarta eller vita kan det vara nyttigt och energigivande att få sig ett slag i ansiktet då och då. Där sitter hundratals bittra minimalister runt om i Sverige och muttrar att lågkonjunktur och oförstående byggföretag gör det omöjligt att prångla ut anorektiska finlirbyggen, medan Frebran fortsätter sitt avväpnande leende och ger folk vad de vill ha; grälla färger och fejkkorsvirke. Vem som är mest eller bäst är väl egentligen inte intressant.
Och som min pappa poängterade; det är ju så mycket roligare med ett unikt hus än ett tvåhundragånger kopierat!
Detta var första och sista gången som Hans-Gunnar Frebran försvarades av undertecknad.
tisdag 23 mars 2010
Helg i Göteborg
torsdag 18 mars 2010
Länsväg 684
Den gamla vägen fick delvis ny sträckning och betecknades "Länsväg 684".
En skylt med numret sattes upp på ett ställe i Adolfsberg, vilket är ovanligt för så kallade sekundära länsvägar. Annars brukar dessa endast gå under numret internt hos Vägverket, exempelvis Länsväg 690 (Glomman). Ingenstans i övrigt skyltas vägen, mig veterligen. Naturligtvis väckte detta min nyfikenhet och jag googlade. Samma vägnummer används i både Blekinge och Medelpad. Någon vidare information om vägen i Närke finns dock inte. Så var det med det.
Ett intresse för motorvägar skall jag hursomhelst inte sticka under stol med, särskilt inte de som är min närhet. Motorvägen är symbol för fart, frihet och ekonomiskt välstånd (även om många av dem tillkommit som arbetsmarkandsåtgärd under blödande lågkonjunktur). Och visst bövelen känner jag mig kontinental när jag tar [om]vägen till staden via Västerleden och glider in på Södra Infartsleden alldeles invid Jan Wallinders fjärrvärmekatedral, där ett nystan av högvärdig infrastruktur korsas, möts och separeras åter i ett 60-talets framgångskarusell som vi aldrig, hör ni det, aldrig kommer att få se maken till igen. Innan det nya motorvägsavsnittet av E18 mot Oslo började byggas vid Trafikplats Adolfsberg fantiserade jag mycket kring en jättelik fyrklöver i flera nivåer som bildades just vid Åbyverket med Västerled versus Södra infartsled versus Osloväg. Det hade varit perfekt och det hade gett sken av storstad, en livsnödvändig energiinjektion för oss komplexfyllda örebroare. Så blev det inte.
tisdag 16 mars 2010
P. Rudolph 1952
"Armed with an undergraduate degree in architecture, eighteen months' experience in an architect's office, and the design and construction of a very bad house, I entered Walter Gropius' class at Harvard".
Somliga får chanser, chanser som de är kloka nog att ta tillvara på. Orden är Paul Rudolphs, ännu lite ungdomligt ödmjuka (finns en sådan egenskap?) i början av 1950-talet, innan det brutalistiska mästerverket Yale Art & Architecture Building i New Haven, men efter utbilding och begynnande berömmelse. Paul Rudolph skrev detta i studenttidningen Perspecta vid samma lärosäte och hade då nyss utnämnts till dekanus vid arkitekturinstitutionen. Några år senare skulle han också ge sig själv uppdraget för en ny fakultetsbyggnad.
söndag 14 mars 2010
Begravningsplats Järva
Så tillbaka till den där gravplatstävlingen; förslaget"parkkyrkogården Järva" (ja, ännu ett fantasieggande motto) börjar med sit.plan och inspirationsbilder (nejnejnejnej, skit i andra och koncentrera dig på vad du själv har gjort om inspirationskällorna visserligen är av god kvalitet, men inte är mer än fotografier av välkända (läs uttjatade?) storverk). Sedan följer lite allmänt gäsp innan den fjärde sliden med den utomofantiskt bombastopretentiösa korsbyggnaden med minimalistisk plan och omöjlig fasad lyser upp. Den sistnämnda kommer förresten knappast fungera ur andra vinklar än rakt framifrån. Men jag kan förstå fullständigt hur upphovsmannen tänkte, det där med symbolik och döden och abstraktion. Vi kan väl avfärda det hela, trots det stora anslaget, som lite näpet.
Utan att bli alltför politiskt korrekt vill jag bara höja ett varningens finger för det där med religiös symbolik; det är ju trots allt en begravningsplats och inte en kristen kyrkogård. Ett sådant multipelt förhållningssätt hade ju Lewerentz och Asplund redan vid tävlingen om Skogskyrkogården Tallum för snart 100 år sedan.
Jag får väl kolla vidare och se om jag hittar nåt bra och inspirerande. Hittade förresten ett totalplagiat av Johan Celsings krematorium från tävlingen 2009. Kom inte ihåg namnet, men jag tyckte att det var lite roligt. Det uppenbara är ofta roligt.
söndag 28 februari 2010
Vangelis
I min korta och knappa exposé ska jag så komma till kärnan; jag vill ägna en mening åt Vangelis, den elektropoetiske kompositören som gjorde sig känd som skaparen av ledmotivet till Bladerunner från 1982. Njutbart. Poetiskt. Stämningsfullt. Det har jag förresten alltid tyckt. Jag drar mig till minnes en tid under lågstadiet då några teatertanter (ja, de hade Gudrun Sjödénkläder och hette Monique och Hèléne) från Kulturskolan kom och hade avslappningsövningar med oss barn till tonerna av just Vangelis. Efter sådär tre fyra gånger fick jag till och med låna hem kasettbandet (nostalgi) som också hade besudlats med en del obligatorisk meditativ delfinskit. Jag spelade över allt på ett annat kasettband via min spelare som hade två "bandgarage" och sedan var musiken förevigad. Det var en tid då man kunde bli åtminstone en aningens trollbunden. Those were the days!
torsdag 25 februari 2010
Nya stadsbussar

Bokrean
Men jag ska försöka ta mig till Bokia under morgondagen, om inte annat så för att införskaffa Anders Paulruds Fjärilen i min hjärna (som jag funderat på länge). Sen beställde jag en liten informationsbroschyr från Dalarnas Museum om den okände 60-talsarkitekten Jack Hansson.
Just nu blir det inte mycket läst. Jag bläddrar förstrött i Peter Eisenmans Inside Outside och en diktsamling av aktuelle (får man säga så om en självmördare som varit död i 25 år?) dystopoeten Willy Granqvist. En omläsning av Ayn Rands pinsamt genomskinliga ideologiroman Urkällan som förtäckts till något slags hjältehistoria om en ung arkitekt i modernismens barndom, blir det också. Nej, tacka vet jag Maskrosbollen av Göran Tunström om nu någon vill läsa om unga arkitekter med ideal. Så vackert skildras Bastiano som drömmer om ett liv som arkitekt och kärleken till Rita-Karin.
Februari summarum
Det blev mycket arbete i februari. Mycket arbete i Örebro. Omgiven av snö och kompakt kyla, så kompakt att det nästan är paniskt. Det går inte att cykla, eller promenera eller åka tåg eller bil längre sträckor. Därför är man där man befinner sig.
Såg några bilder från ett projekt på jobbet; en lagerbyggnad under uppförande i ett grustag. Jag trodde det var Texas men det visade sig vara Mosås på sommaren. Man vänjer sig snabbt av med naturen såsom "fruktbar livgivare". Nu är den bara kall som is. Vi skottade hustaket hemma igår också, inspirerade av de senaste arenarasen. Nu ligger allt utanför fönstret istället, skenbart fluffigt men förädiskt kompakterat av sin egen tyngd. På tal om arenor, vi var på en liten ishockeyexposé i södra Norrland under förra tisdagen. Ejendals i Leksand förtjänar en bild.
På tal om ingenting; SD (som i SD-kort) står inte för SanDisc, ScanDisc el. dyl varumärke utan SafeDisc. Slutdebatterat m.a.o.
söndag 14 februari 2010
Gävle krematorium
fredag 5 februari 2010
Jobbvecka Ett
tisdag 2 februari 2010
Utebli
examinerats med viss marginal,
tragglat dess tekniker
och fått visshet i
det intensiva uppehållandets estetik.
Där fanns stumhetens historia.
Och tigandets satslära;
har vi envist nött sönder
till bokstavsstarka ord.
Ändå kändes det ovant
att ha tystnaden i munnen
och tvingas tala med andra.
OrDeN
...Orden ligger där, strax inunder huden. Det är självklart att det värker, när de till slut ska läcka ur mig. Fraser finns (det) hursomhelst ett överflöd av; det artiga språket, som drivs av lättjans reflexer och inte sanningens reflexion...
tisdag 26 januari 2010
SAAB strikes back
lördag 23 januari 2010
Nedräkning 2
Nedräkning
Hüsnü, Thijs
Sebastian Fors (Zweed) liep vandaag een maquette om van Huize Tjaarda Mees o.a. van Thijs Giellert.
Sebastian neemt nog vandaag contact met jullie op.
Ik heb geprob. Thijs telefonisch te bereiken maar Thijs nam niet op.
Sebastian zal zelf nog rechtstreeks contact met jullie opnemen.
De maquette ligt nu op secr. vloer 7
Met vriendelijke groet,
söndag 17 januari 2010
Etikettering
Sorglöshet mot huvudman
onsdag 13 januari 2010
Shifting continuity: final presentation.

söndag 10 januari 2010
Eindhoven 3.0
fredag 1 januari 2010
I Eindhoven Fuksas det med detaljkvaliteten.
Tjugo år sedan
onsdag 30 december 2009
Livet mellem husene
Hursomhelst, proceduren ger mig tid att reflektera, och bli ganska irriterad. Visst var Jan Gehl inne nittonhundrasjuttiofem. Dåförtiden: 1) var hans sociologiska idéer nydanande, 2) hade kritiken en nödvändig relevans, 3) Levdes livet på ett annat sätt. Sedan dess har miljoner danska kroner rullat in på Gehls konto. Upplaga på upplaga. Som snabbt säljer slut. Men nu börjar den bli lite antikvierad. Och tjatig. Efter några sidor har jag FÖRSTÅTT att Gehl ogillar de modernistiska stadsbyggnadsprinciperna och hyllar den medeltida staden. Och så mals det hela sida ut och sida in. Men varför livet mellan husen är så särdeles fördelaktigt (biologiskt, mentalt, ekonomiskt, kulturellt und so weiter) kommer aldrig fram. Jan, är det "mysigt" du letar efter? Jaja, jag dör inte, den är stundtals ganska underhållande och lättläst. Och danska går ju lättare att läsa än vad svensken normalt inbillar sig. Men till sjunde upplagan kan väl bilderna i alla fall vara i färg...
Årtiondekrönika
Favoriten var annars en posebild på mig iklädd ljusblå heldress med pandatryck, pottfrilla och något slags Bachsandaler. Året är cirka 1990. Jag står bredvid en kosmonautdräkt med CCCP-emblem utanför en rymdfarkost. Det var Sovjetunionen som hade utställning på Örebromässan, jag minns det faktiskt. "Ett kulturellt utbyte" tänkte man starta med Örebro. Det blev inte så mycket av det, kan man ju säga med facit i hand. Herregud så länge sen...
Om jag inte hade nåt mer att säga om 00-talet? Inte för tillfället. Men gott nytt år alle man!
lördag 26 december 2009
En annan dag i december
Diverse arbete väntar, jag har till och med skrivit en arbetskalender fram till tredje januari då Ryanair tar mig tillbaka till finalen i Eindhoven för tre veckor av "känslosamma praktikaliteter". Jag tycker att man kan sammanfatta avsked av vänner, tentor och projektpresentationer just så. Mer eller mindre. Utan att vara krass.
Och i Örebro har jag redan varit i en vecka. Återseende av trogna miljöer, välkända ansikten och röster. Lugn. Trygghet? Jag börjar omkalibrera mig till en vår här, en vår av praktik. Jag ser fram emot detta. Jag måste fundera ut vad som skall hända i höst. Det känns inte som en självklarhet att komma tillbaka till Göteborg och Chalmers. Det finns ju andra ställen som bedriver arkitektutbildning. Det finns ju Lund. Men det kräver naturligtvis ett visst mått av bökigheter för att få en akademisk (och fysisk) förflyttning till stånd. Så vi får se.
söndag 6 december 2009
Blågrå fingrar skriver detta.
Sinterklaas
onsdag 2 december 2009
På campus
måndag 30 november 2009
Frankrikeresa
söndag 22 november 2009
En gång var du hud
Morden
lördag 21 november 2009
MVRDV: Effenaar
Vi har en byggnad av MVRDV i Eindhoven, byggd under kontorets strikt-kub-med-accentuerade-trapphus-fas under början av 2000-talet (jämför gärna med Expo 2000-paviljongen). Byggnaden, kallad Effenaar, är ett "kulturhus för unga". Det är uppskattat, välfungerande, drar många stora artister, ligger bra i staden och jag kan verkligen uppskatta greppet med trapporna. Men hur står det egentligen till med utförandet och detaljkvaliteten? Inte ens tio år gammalt och fasaderna har redan börjat vittra. Trappornas elefantlika hud (jag har ingen aning om vilket material som använts men det är mjukt och eftergivligt) har spruckit och lagats med, just det, nitar och silvertejp! Man blir lite sorgsen. Eller också är det ett medvetet val, jag vet inte.
onsdag 18 november 2009
Skärgårdsregn
These Foolish Things
Marmotta Towers
Vi arbetar med torn som sticker fram.
Vi kallar dem Marmotta -
Det är italienska för murmeldjur.
måndag 16 november 2009
FAT i Boxtel.
Argument
Hyperbody

söndag 15 november 2009
Bitter_Balett
Det var lördag igår. Kulturlördag av allt att döma. Vi var tre som gick på balett, ja balett var det ju egentligen inte, snarare modern dans. Holländska dansteatern firade femtio. Jag kan ingenting om dans, men kan uppskatta det, särskilt då dess ickelingvistiska natur gör det till ett lämpligt nöje för en arm utbytesstudent.
Mitt sällskap var mer insatt, den ena hade till och med dansat själv. Och spelat musik. Hon var så känslosam, kunde verkligen leva sig in, kunde verkligen leva ut. Själv var jag bedövad, stod där och såg lagom bedrövad ut, i alla fall berövad på leendet. Hon beskrev rörelserna, hur man kunde skilja en contemporary från en classical. Jag märkte att jag uppskattade vad jag såg, men att det var märkbart svårt att sätta ord på det hela. Men jag var inte rädd för att göra bort mig. Hursomhelst märkte jag hur jag, i diskussionen, började glida in på att kommentera klientelet i salongen; mestadels kvinnor i senare medelåldern; fluffhår med färggranna scarfs, den typen som man träffar i kassan på apoteket.
Jag kan inte rå för det. Jag hatar när de skrattar. Alltid på fel ställe. De där gamlingarna i publiken. Det är som om de måste bekräfta att de faktiskt förstår vad som försiggår på scen. Jag kanske tror att jag är mera/bättre. Att min respekt för artisterna är djupare. Bara för att jag sitter där och håller tyst. Men tankarna villar iväg, snart är dansen bara rörelse till musik. Hur respektfullt är egentligen det? Och jag blir så bitter i pausen, nästan aggressiv. Jag kan inte rå för det, jag vet inte vem jag riktar mig till. För allt är trevligt; sällskapet, atmosfären, ja hela situationen. Därför blir min irritation än värre. Är det för att jag inte riktigt förstår? För att jag inte är riktigt mogen?
När mitt sällskap byter samtalsämne och börjar prata om arkitektyrket i allmänhet och i synnerhet om vikten av bra arbetsmiljö, trevlig utsikt och bra arbetskompisar. Jag bara svarar (nej jag biter snarare av) att man måste kunna arbeta vartsomhelst, att utsikten inte ska spela någon roll, att den kreativa processen borde kunna vara rationell. Jag hör att det låter fientligt. Jag flinar lite åt henne i ett försök att verka urskuldande, även om resultatet kunde misstolkas som hånfullt.
Hon talar om den fantastiska greppet att låta (synbart) slumpvisa personer ur publiken komma upp på scen och interagera. Jag säger att det var på gränsen till publikfrieri, att det inte var roligt men nästan vackert. Jag säger att jag uppskattar det allvarliga. (Stämmer det?) Tanten i lila rörde sig rätt bra. Och gubben i grå polo hade en fantastisk intensitet. Det var människor som inte längre var rädda. De var grå men inte rädda. Hon går vidare, talar om det svåra och avancerade, om tekniken och inte minst känslan.
Och jag som bara fixerar mig vid publiken. Sedan börjar jag uttala mig om saker som jag inte har en aning om. Kommenterar sångerskan i pianobaren, säger att kniven i hennes röst skär mina trumhinnor blodiga. Jag var ganska nöjd med beskrivningen. Men jag är negativ och cynisk, har uppenbarligen ingenting annat att komma med. Det var ungefär då de andra började bli lite otåliga, "det var sent". Sen åkte vi hem, det hela kändes inte perfekt. Sensmoral: Man ska akta sig så att det cyniskt kvicka och alltför kritiska inte leder till oförutsedda, inre motsägelser, bitterhet och isolation. Ibland behöver sådant hållas tillbaka, särskilt när man inte vet vad man pratar om. Jag tror att jag är lite bättre idag.
torsdag 12 november 2009
Mellankritik

Drömmen om den lilla röda.
