söndag 14 mars 2010

Begravningsplats Järva

Förslagen för ny begravningsplats på Järvafälten i Stockholm ställs ut här. De är etthundraelva till antalet och spänner verkligen mellan högt och lågt. Jag börjar med konceptnamnet, mottot, som liksom i tävlingen om badhus i Ängelholm farligt ofta närmar sig det makabra. "Cellskap" tyckte jag var vackert, utan att se det som en halvdålig ordvits. Halvdåliga ordvitsar vinner sällan nämligen. De fnösktorra "ny begravningsplats vid järvafältet i Stockholm" i tre varianter faller mig närmare i smaken. Det kan liknas vid ett hus som blir en grå låda med sadeltak, fria spelrum. Det är något härligt anti över detta förhållningssätt, även om folk i allmänhet lutar mer åt runda fönster och konstiga vinklar då de skall beskriva god, spännande arkitektur. Meeeen, som tidigare konstaterats, crazytecture undanbedes och överträdelse beivras.

Så tillbaka till den där gravplatstävlingen; förslaget"parkkyrkogården Järva" (ja, ännu ett fantasieggande motto) börjar med sit.plan och inspirationsbilder (nejnejnejnej, skit i andra och koncentrera dig på vad du själv har gjort om inspirationskällorna visserligen är av god kvalitet, men inte är mer än fotografier av välkända (läs uttjatade?) storverk). Sedan följer lite allmänt gäsp innan den fjärde sliden med den utomofantiskt bombastopretentiösa korsbyggnaden med minimalistisk plan och omöjlig fasad lyser upp. Den sistnämnda kommer förresten knappast fungera ur andra vinklar än rakt framifrån. Men jag kan förstå fullständigt hur upphovsmannen tänkte, det där med symbolik och döden och abstraktion. Vi kan väl avfärda det hela, trots det stora anslaget, som lite näpet.
Utan att bli alltför politiskt korrekt vill jag bara höja ett varningens finger för det där med religiös symbolik; det är ju trots allt en begravningsplats och inte en kristen kyrkogård. Ett sådant multipelt förhållningssätt hade ju Lewerentz och Asplund redan vid tävlingen om Skogskyrkogården Tallum för snart 100 år sedan.

Jag får väl kolla vidare och se om jag hittar nåt bra och inspirerande. Hittade förresten ett totalplagiat av Johan Celsings krematorium från tävlingen 2009. Kom inte ihåg namnet, men jag tyckte att det var lite roligt. Det uppenbara är ofta roligt.

2 kommentarer:

  1. Plagiat av Cellsings krematorium när det är en landskapsarkitekttävling med en ceremonilokal. Hur går det till? Har någon ritat ett krematorium som tävlingsförslag?

    SvaraRadera
  2. Här pratar vi arkitektonisk geist, inte nödvändigtvis likhet gällande funktion. Sålunda är "plagiatet" ännu mer omotiverat.

    SvaraRadera